Typografi

Hva er det?

Litt tørt forklart er typografi kunsten og håndverket med å arrangere tekst på en visuell måte som gjør den lesbar, funksjonell og estetisk. Det handler om valg av skrifttype, størrelse, linjeavstand, justering og layout for å skape et uttrykk som forsterker budskapet. God typografi gjør teksten lett å lese og budskapet tydelig.

Typografi er som pianoet i et orkester – det kan spille solo og stjele showet, eller det kan ligge i bakgrunnen og støtte helheten.
Det kan være presist og konkret, eller mer abstrakt og stemningsskapende. Det kan være humoristisk, høyt, forvirrende eller poetisk. Det kan løfte budskapet ditt, eller det kan drukne det fullstendig.

God typografi handler ikke bare om å plukke ut en skrifttype (font) – det handler om hva du gjør med budskapet.

Hva betyr egentlig font?

Ordet font kommer fra det latinske fons, som betyr kilde, og det franske fonte, som betyr noe som er smeltet. Historisk sett er det tett knyttet til skrifttyper, siden typografiske skrifter opprinnelig ble støpt i metall.

Da Johann Gutenberg på 1430-tallet oppfant boktrykkerkunsten, brukte han støpte typer basert på håndskrevne skriftformer som allerede var populære – den snirklete gotiske skriften. Gotisk sto særlig sterkt i Tyskland og Nord-Europa, og var lenge også vanlig i Norge. Etter 2. verdenskrig ble den imidlertid nesten helt borte, og i dag ser vi den hovedsakelig som dekor, for eksempel i avishoder, som tatoveringer eller innenfor så skilte musikksjangre som hip-hop og heavy metal.

Seriff eller sanseriff?

I Sør-Europa på samme tid ble romersk monumentalskrift og humanistisk håndskrift gjenopplivet. Disse ga grunnlaget for antikvaskriften, som fortsatt er den mest brukte trykkskriften – særlig i bøker. Antikva kjennetegnes av varierende strektykkelse og små tverrstreker kalt seriffer. Boktrykkeren Nicolas Jenson skapte den første rene antikvaskriften i Venezia på 1470-tallet, og den har holdt seg nesten uforandret siden.

På 1800-tallet, midt i den industrielle revolusjonen, dukket en helt ny skriftgruppe opp: grotesk. Den ble først vist fram av den engelske skriftstøperen William Caslon i 1816. Grotesker gjenkjennes på sine jevntykke streker og manglende seriffer, noe som gjør den enkel og tydelig. Den er fortsatt mye brukt i reklame og på skjermer – et design som er tidløst i sin enkelhet.

I dag er det vel egentlig bare typografinerder som meg som snakker om antikva og grotesker. I dagligtale snakker vi om seriff og sanseriff.

Skrifttyper støpes ikke lenger i bly, men lagres som datafiler. Likevel lever ordet font videre, med røtter i trykkerikunstens historie. Det har faktisk fortrengt de gamle faguttrykkene for typografisk skrift – og ordet har blitt allemannseie.

Fra Word til ord

Fra Word til ord

Slik klargjør du materialet for ombrekking Veien fra Word-dokument til ferdig bok går gjennom noen viktige steg, og ombrekking er et av dem. Men før ombrekkeren kan gjøre jobben sin, er det noen ting du kan gjøre for å sikre en smidig prosess – og kanskje spare litt...

Omslagsdesign

Omslagsdesign

Bokomslaget er bokas førsteinntrykk – det første møtet med leseren. Har du ikke fanget oppmerksomheten på noen få sekunder, er både salget og en potensiell ny leser tapt. Et godt bokomslag kan derfor være forskjellen på en flopp og en suksess.    Hvor viktig er...

Ombrekking

Ombrekking

Ombrekking, eller layout, handler om å ta tekst fra et dokument, som for eksempel Word, og tilpasse det til bokformatet. Word er supert for tekstbehandling, men ikke for bokproduksjon. Her bruker jeg program som InDesign for å sette opp boksidene slik de skal se ut...

Innbinding og etterbehandling

Innbinding og etterbehandling

Softcover eller hardcover? Softcover er lett og rimelig å produsere – perfekt for bøker som leses på stranden eller hytta. Softcover har mykere permer og kan også ha flapper – et smart valg for å inkludere biografi, tidligere utgivelser eller omtaler. Hardcover gir en...

Trykk

Trykk

Trykke opplag eller printe on demand? Med coverdesign og ombrekk i havn, nærmer det seg tiden for trykk. Her fins det noen forskjellige veier å gå. Enten trykker du hele opplaget med tradisjonelt digital- eller offsettrykk, legger boken ut for salg via print-on-demand...